lördag 28 augusti 2010

Dubbelvirkade grytlappar

Jag tycker att det är så roligt att göra sina julklappar själv och nu när hösten är här kan man börja tänka på bra ideér. Dessa dubbelvirkade grytlappar är en julklappsidé från mej. Jag har flera av dessa själv och är jättenöjd med dem. Jag har använt bomullsgarn 8/4 och virknål 2.5.

Här kommer mönstret:
Lägg upp 47 lm
Varv 1 och 2: Virka 45 st med nedtag i den bakre maskbågen.
Varv 3: 2 lm. Virka 45 st med nedtag i den bakre maskbågen och dessutom i motsvarande båge på föregående varv. Fortsätt virka varv 3 till önskad storlek. Gör en hank "efter behag".

 
Posted by Picasa

16 kommentarer:

  1. Härliga grytlappar!Man blir glad av glada färgklickar i köket.
    Maria

    SvaraRadera
  2. Väldans fina är de! Visst har jag visat dig mina favvo-grytlappar som jag inte kan leva utan; dubbla förstås! Jag använder bara dem, har två. Om jag har någon annan bränner jag mig alltid! Så nu sänder jag en grytlappsönskan till jultomten! Det vore ju inte helt fel att ha några som är snygga dessutom och kanske matchar den olivgröna färgen på panelen i köket! Hallå tomten; HÖÖÖÖÖÖR DU MEJ?????????
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  3. Vad fint du har ordnat till det på din blogg! Och fina grytlappar! Nu blir jag också inspirerad att virka grytlappar.

    SvaraRadera
  4. Hmm, hørtes litt vanskelig ut, dette må jeg prøve å få til! For grytelappene ser helt herlige ut :o)
    Tusen takk for mønster, håper jeg får det til!
    Klem, Anne;)

    SvaraRadera
  5. Sá fina saker du virkar, jag blir helt salig!

    SvaraRadera
  6. Jättefina grytlappar! Jag har försökt att virka så, men kom aldrig på hur man gör. Jag ska prova ditt mönster.

    SvaraRadera
  7. Superfina!! Ska genast sätta igång med julklapparna! Tack för mönstret!

    SvaraRadera
  8. Härliga! Tack för tipset :)
    kram annika

    SvaraRadera
  9. Så vackra i all sin enkelhet. De får bli ett projekt bland många andra. Jag ser dom på rad i mitt lilla kök.

    SvaraRadera
  10. Hej! Ny på din sida! Ser att du har "etiketter" (med bla. en blomma på) som du syr fast på dina alster. Finns dessa att beställa på nätet? Jag har tänkt starta en egen möss-kollektion och vill då ha ett eget märke på mina mössor. Skicka gärna info på min mail: vicky-post@hotmail.com. MVH vicky

    SvaraRadera
  11. nästa år hoppas jag ha tid att göra egna julklappar, men nu har jag pluggat så mycket så jag har inte hunnit handarbete tyvärr :(

    SvaraRadera
  12. Hej!
    Helt fantastikst fina grytlappar och så snällt att du delar med dig av mönstret. Jag är dock en nybliven virkare och förstår inte hur man virkar 45 st med nedtag i den bakre maskbågen och dessutom i motsvarande båge på föregående varv??? Går det att förklara lite lätt????
    Mvh, Ida

    SvaraRadera
  13. Jag virkar lika men gör en udd
    kant så det blir finare.

    SvaraRadera